Kissaon ulkomailla eksoottisessa basaarissa ja tekee verovähennykset matkakuluistaan

Toiminimiyrittäjän markkinointiin voi liittyä olennaiselta osalta myös matkustamista. 

Matkustaessasi toiminimen asioissa sinun täytyy verovähennyksiä varten pystyä perustelemaan matkan syy ja tarkoitus. Verohallinto saattaa halutessaan kysyä näitä perusteita. 

Perustelut kannattaa ehdottomasti kirjoittaa muistiin eli tehdä yrittäjänäkin ns. matkalasku, jossa kerrotaan miksi lähdit työmatkalle.

Muutoin sinun voi olla muutaman vuoden päästä mahdoton muistaa, miksi olitkaan jossakin tietyssä reissussa.

Jos matka on pidempi, kerro matkalaskussa myös päivittäisestä matkaohjelmastasi. Matkaohjelman tulee osoittaa, että olet työskennellyt matkan aikana.

Seuraavassa on 30 syytä, jotka saattavat vaatia sinua matkustamaan toiminimesi markkinointiin liittyen eri pituisia aikoja kotimaassa tai ulkomailla.

1. Osallistut toiminimeäsi koskeviin alan konferensseihin

Pyrkimyksenäsi on verkostoitua toisten saman alan ihmisten kanssa ja luoda työsi kannalta olennaisia yhteyksiä.

2. Matkustat tapaamaan toiminimesi asiakkaita

Luot luottamusta ja syvennät olemassa olevia asiakassuhteita henkilökohtaisen vuorovaikutuksen kautta. Mahdollisesti onnistut saamaan lisämyyntiä yrityksellesi.

3. Osallistut toiminimesi toimialaan läheisesti liittyville messuille

Esittelet tuotteitasi tai palveluitasi ja tavoitat laajan yleisön.

4. Suoritat toiminimellesi markkinatutkimusta

Ymmärrät paikallisten markkinoiden dynamiikkaa (toimintaa) ja asiakaspreferenssejä (asiakkaiden mieltymyksiä) omakohtaisesti paikan päällä.

5. Verkostoidut alan johtavien toimijoiden kanssa

Luot arvokkaita yhteyksiä ja opit alan asiantuntijoilta. Tämä voi vaatia henkilökohtaisia tai ryhmätapaamisia.

6. Matkustat esittelemään toiminimesi toimintaa seminaareissa

Vahvistat henkilökohtaista brändiäsi ja asemoidut alasi asiantuntijaksi.

7. Järjestät promootiotilaisuuksia (myynninedistämistilaisuuksia)

Julkaiset tuotteita tai palveluita henkilökohtaisesti ja olet suoraan yhteydessä potentiaalisiin asiakkaisiin.

8. Teet yhteistyötä alan vaikuttajien (influenssereiden) kanssa

Tapaat paikallisia vaikuttajia luodaksesi aitoa markkinointisisältöä.

9. Tutkit toiminimesi liiketoiminnan laajentumismahdollisuuksia

Arvioit uusia markkinoita liiketoiminnan kasvua varten.

10. Olet vuorovaikutuksessa median kanssa

Annat haastatteluja ja saa paikallista näkyvyyttä lisätäksesi toiminimesi brändin tunnettavuutta.

11. Matkustat liiketapaamisiin

Sovit kauppoja ja neuvottelet ehdot henkilökohtaisesti parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.

12. Osallistut toiminimeesi liittyviin paneeleihin ja keskusteluihin

Jaat asiantuntemustasi ja lisäät näkyvyyttäsi alallasi.

13. Järjestät työpajoja ja koulutustilaisuuksia

Koulutat potentiaalisia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita tuotteidesi käytössä.

14. Vierailet yhteistyökumppaneidesi luona

Varmistat markkinointitoimien ja brändiviestinnän johdonmukaisuuden.

15. Tutkit sponsorointimahdollisuuksia

Löydät ja varmistat sponsorointisopimuksia parantaaksesi markkinointikampanjoitasi.

16. Järjestät toiminimesi juhlat, joissa markkinoit tuotteittasi

Vahvistat suhteita tärkeisiin asiakkaisiin erityistilaisuuksien kautta.

17. Teet yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa

Muodostat kumppanuuksia laajentaaksesi toiminimesi liiketoimintaa.

18. Matkustat tekemään toiminimellesi promootiosisältöä (luot markkinointisisältöä)

Luot sijaintiriippuvaisia markkinointivideoita tai -mainoksia. Tiettyä markkinointisisältöä voi kuvata vain määrätyissä sijainneissa.

19. Teet tuotedemoja (tuote-esittelyt)

Tarjoat live-demonstraatioita esitelläksesi toiminimesi tuotteiden hyödyt.

20. Osallistut verkostoitumistilaisuuksiin

Luo yhteyksiä, jotka voivat johtaa tuleviin markkinointimahdollisuuksiin.

21. Matkustat yhteisötapahtumiin

Lisää paikallista bränditunnettuutta osallistumalla jonkin yhteisön toimintaan.

22. Tutkit mainontamahdollisuuksia

Arvioit ja/tai hyödynnät paikallisia mainontakanavia tehokkaasti.

23. Tutkit kilpailijoiden toimintaa

Hankit tietoa kilpailijoiden strategioista ja markkina-asemista.

24. Keräät toiminimellesi suosituksia ja arvosteluja

Tapaat tyytyväisiä asiakkaitasi kerätäksesi vakuuttavia suosituksia.

25. Suoritat myyntikoulutusta alihankkijoillesi

Koulutat paikallisia tuotteesi edustajia uusista markkinointistrategioista ja tuotteista.

26. Osallistut palkintoseremonioihin

Saat tunnustusta ja lisäät toiminimesi brändin arvostusta.

27. Esittelet toimintaasi expoissa

Tavoitat laaja yleisö esittelemällä tuotteitasi expoissa.

28. Vierailet potentiaalisilla yhteistyökumppaneilla

Arvioit ja varmista mahdolliset kumppanuudet ja yhteistyöt.

29. Vahvistat toiminimesi brändin läsnäoloa

Vahvistat brändiäsi tärkeillä markkinoilla.

30. Tunnistat ja hyödynnät alasi uusia trendejä

Havaitset nousevia trendejä ja mukautat markkinointistrategioitasi sen mukaan.

Toiminimesi työmatkan verovähennykset saattavat olla merkittäviä

Edellä kuvatut toiminnot saattavat olla erityisen merkityksellisiä ja hyödyllisiä yrittäjille.

Mainitsemissani nimikkeissä on jossain määrin päällekkäisyyksiä. Ne kuitenkin alleviivaavat sitä, että matkan syynä olevan tapahtuman nimikkeellä ei ole olennaista merkitystä. 

Tärkeänpää on se, että tehty matka edistää jollakin tavalla toiminimesi liiketoimintaa ja tulon hankintaa.

Työmatkasta saatujen verovähennysten arvo saattaa päivärahojen, majoitusten, matkalippujen ja muiden kulujen johdosta nousta tuhansiin euroihin vuodessa. 

Toiminimen matkakuluista ja niiden verovähennyskelpoisuudesta kannattaa todella pitää kirjaa!

Ota tästä oma kirjanpitäjä toiminimellesi!

Lue lisää

[Tämän artikkelin valmistelussa on käytetty tekoälyä. Lue lisää artikkelien laadinnasta tällä sivustolla.]