Toiminimiyrittäjän markkinointiin voi liittyä olennaiselta osalta myös matkustamista.
Matkustaessasi toiminimen asioissa sinun täytyy verovähennyksiä varten pystyä perustelemaan matkan syy ja tarkoitus. Verohallinto saattaa halutessaan kysyä näitä perusteita.
Perustelut kannattaa ehdottomasti kirjoittaa muistiin eli tehdä yrittäjänäkin ns. matkalasku, jossa kerrotaan miksi lähdit työmatkalle.
Muutoin sinun voi olla muutaman vuoden päästä mahdoton muistaa, miksi olitkaan jossakin tietyssä reissussa.
Jos matka on pidempi, kerro matkalaskussa myös päivittäisestä matkaohjelmastasi. Matkaohjelman tulee osoittaa, että olet työskennellyt matkan aikana.
Seuraavassa on 30 syytä, jotka saattavat vaatia sinua matkustamaan toiminimesi markkinointiin liittyen eri pituisia aikoja kotimaassa tai ulkomailla.
1. Osallistut toiminimeäsi koskeviin alan konferensseihin
Pyrkimyksenäsi on verkostoitua toisten saman alan ihmisten kanssa ja luoda työsi kannalta olennaisia yhteyksiä.
2. Matkustat tapaamaan toiminimesi asiakkaita
Luot luottamusta ja syvennät olemassa olevia asiakassuhteita henkilökohtaisen vuorovaikutuksen kautta. Mahdollisesti onnistut saamaan lisämyyntiä yrityksellesi.
3. Osallistut toiminimesi toimialaan läheisesti liittyville messuille
Esittelet tuotteitasi tai palveluitasi ja tavoitat laajan yleisön.
4. Suoritat toiminimellesi markkinatutkimusta
Ymmärrät paikallisten markkinoiden dynamiikkaa (toimintaa) ja asiakaspreferenssejä (asiakkaiden mieltymyksiä) omakohtaisesti paikan päällä.
5. Verkostoidut alan johtavien toimijoiden kanssa
Luot arvokkaita yhteyksiä ja opit alan asiantuntijoilta. Tämä voi vaatia henkilökohtaisia tai ryhmätapaamisia.
6. Matkustat esittelemään toiminimesi toimintaa seminaareissa
Vahvistat henkilökohtaista brändiäsi ja asemoidut alasi asiantuntijaksi.
7. Järjestät promootiotilaisuuksia (myynninedistämistilaisuuksia)
Julkaiset tuotteita tai palveluita henkilökohtaisesti ja olet suoraan yhteydessä potentiaalisiin asiakkaisiin.
8. Teet yhteistyötä alan vaikuttajien (influenssereiden) kanssa
Tapaat paikallisia vaikuttajia luodaksesi aitoa markkinointisisältöä.
9. Tutkit toiminimesi liiketoiminnan laajentumismahdollisuuksia
Arvioit uusia markkinoita liiketoiminnan kasvua varten.
10. Olet vuorovaikutuksessa median kanssa
Annat haastatteluja ja saa paikallista näkyvyyttä lisätäksesi toiminimesi brändin tunnettavuutta.
11. Matkustat liiketapaamisiin
Sovit kauppoja ja neuvottelet ehdot henkilökohtaisesti parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.
12. Osallistut toiminimeesi liittyviin paneeleihin ja keskusteluihin
Jaat asiantuntemustasi ja lisäät näkyvyyttäsi alallasi.
13. Järjestät työpajoja ja koulutustilaisuuksia
Koulutat potentiaalisia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita tuotteidesi käytössä.
14. Vierailet yhteistyökumppaneidesi luona
Varmistat markkinointitoimien ja brändiviestinnän johdonmukaisuuden.
15. Tutkit sponsorointimahdollisuuksia
Löydät ja varmistat sponsorointisopimuksia parantaaksesi markkinointikampanjoitasi.
16. Järjestät toiminimesi juhlat, joissa markkinoit tuotteittasi
Vahvistat suhteita tärkeisiin asiakkaisiin erityistilaisuuksien kautta.
17. Teet yhteistyötä paikallisten yritysten kanssa
Muodostat kumppanuuksia laajentaaksesi toiminimesi liiketoimintaa.
18. Matkustat tekemään toiminimellesi promootiosisältöä (luot markkinointisisältöä)
Luot sijaintiriippuvaisia markkinointivideoita tai -mainoksia. Tiettyä markkinointisisältöä voi kuvata vain määrätyissä sijainneissa.
19. Teet tuotedemoja (tuote-esittelyt)
Tarjoat live-demonstraatioita esitelläksesi toiminimesi tuotteiden hyödyt.
20. Osallistut verkostoitumistilaisuuksiin
Luo yhteyksiä, jotka voivat johtaa tuleviin markkinointimahdollisuuksiin.
21. Matkustat yhteisötapahtumiin
Lisää paikallista bränditunnettuutta osallistumalla jonkin yhteisön toimintaan.
22. Tutkit mainontamahdollisuuksia
Arvioit ja/tai hyödynnät paikallisia mainontakanavia tehokkaasti.
23. Tutkit kilpailijoiden toimintaa
Hankit tietoa kilpailijoiden strategioista ja markkina-asemista.
24. Keräät toiminimellesi suosituksia ja arvosteluja
Tapaat tyytyväisiä asiakkaitasi kerätäksesi vakuuttavia suosituksia.
25. Suoritat myyntikoulutusta alihankkijoillesi
Koulutat paikallisia tuotteesi edustajia uusista markkinointistrategioista ja tuotteista.
26. Osallistut palkintoseremonioihin
Saat tunnustusta ja lisäät toiminimesi brändin arvostusta.
27. Esittelet toimintaasi expoissa
Tavoitat laaja yleisö esittelemällä tuotteitasi expoissa.
28. Vierailet potentiaalisilla yhteistyökumppaneilla
Arvioit ja varmista mahdolliset kumppanuudet ja yhteistyöt.
29. Vahvistat toiminimesi brändin läsnäoloa
Vahvistat brändiäsi tärkeillä markkinoilla.
30. Tunnistat ja hyödynnät alasi uusia trendejä
Havaitset nousevia trendejä ja mukautat markkinointistrategioitasi sen mukaan.
Toiminimesi työmatkan verovähennykset saattavat olla merkittäviä
Mainitsemissani nimikkeissä on jossain määrin päällekkäisyyksiä. Ne kuitenkin alleviivaavat sitä, että matkan syynä olevan tapahtuman nimikkeellä ei ole olennaista merkitystä.
Tärkeänpää on se, että tehty matka edistää jollakin tavalla toiminimesi liiketoimintaa ja tulon hankintaa.
Työmatkasta saatujen verovähennysten arvo saattaa päivärahojen, majoitusten, matkalippujen ja muiden kulujen johdosta nousta tuhansiin euroihin vuodessa.
Toiminimen matkakuluista ja niiden verovähennyskelpoisuudesta kannattaa todella pitää kirjaa!
Ota tästä oma kirjanpitäjä toiminimellesi!
Lue lisää
- Kumpi on parempi sinun toiminimellesi - yhdenkertainen vai kahdenkertainen kirjanpito?
- Avaa matkasi mahdollisuudet - miten maksimoit ammatinharjoittajan verovähennykset yhdistämällä työn ja loman?
- Miten vähennät toiminimen kokous- ja neuvottelukulut?
[Tämän artikkelin valmistelussa on käytetty tekoälyä. Lue lisää artikkelien laadinnasta tällä sivustolla.]