Oletko harkitsemassa siivousta toiminimellä?
Oman siivousfirman avaaminen toiminimellä on helppoa.
Erinomaisen perusteellisen toiminimen perustamisen oppaan mukaan yrityksen perustaminen toiminimellä vie noin 15 minuuttia. Tämä soveltuu yhtä lailla siivousyrityksen perustamiseen kuin mihin tahansa muuhunkin liiketoimintaan.
Olen samaa mieltä, sen verran varsinainen toiminimen perustamiseen vaadittavan internetissä olevan sähköisen lomakkeen täyttäminen vie.
Ennen verottajalle (ja mahdollisesti kaupparekisteriin) tehtävän toiminimen perustamislomakkeen täyttämistä sinun täytyy kuitenkin tietää, mitä kirjoitat kuhunkin lomakkeen lokeroon.
Jos koko tekstin lukeminen tuntuu puuduttavalta ja se epävarma tunne toiminimen perustamisen suhteen hiipii mieleesi, huolet pois, olemme ratkaisseet pulmasi. Palaan siihen myöhemmin tuolla alempana.
1. Onko kannattavaa aloittaa siivousfirma "kevytyrittäjänä" vai suoraan itsenäisellä toiminimelläsi ilman laskutuspalvelua?
Olet saattanut myös nähdä tai kuulla laskutuspalveluiden mainoksia, joissa usein puhutaan kevytyrittäjyydestä.
Oman toiminimen aloittamiseen laskutuspalvelun kautta (eli kevytyrittäjänä) joudut yhtä lailla kaivamaan samat tiedot, kuin perustaessasi toiminimen suoraan ilman laskutuspalvelua.
Aloittamiseen vaadittava työmääräsi (aika) ei juurikaan poikkea. Suurempi haittapuoli on se, että laskutuspalvelu käy pidemmän päälle väistämättä kalliimmaksi kuin oman toiminimen ja kirjanpitäjän yhdistelmä.
Kustannusero perustettaessa ja ylläpidettäessä siivousfirmaa laskutuspalvelun kautta verrattuna omaan kirjanpitäjään saattaa olla vuositasolla jopa 1000-2000 euroa. Siksi suosittelen siivousyrityksesi aloitukseen heti suoraan omaa toiminimeä ilman laskutuspalvelua.
2. Tukea oman siivousyrityksesi aloitusvaiheeseen - tiedän, miltä se tuntuu
Edellä mainittu oman toiminimen aloittamisen opas on todella yksityiskohtainen. Pohtiessasi oman siivousyrityksen perustamista pitkä teksti voi tuntua todella ylivoimaiselta lukea, mutta siitä löytyy paljon hyötytietoa toiminimen avaamiseen.
Jos sinusta tuntuu, että haluat päästä tässä kohdassa hieman helpommalla, voimme auttaa sinua oman siivousyrityksesi aloittamisessa. Olen perustanut oman toiminimeni lisäksi muitakin toiminimiä ja siksi meillä on muutaman käytännön vinkki sinulle.
Olen opiskellut kirjanpitoa Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa maksullisessa koulutuksessa ja sen jälkeen tehnyt toiminimien kirjanpitoja useita vuosia. Lisäksi suhtaudun suorastaan intohimoisesti toiminimen verotuskysymyksiin.
3. Milloin siivousyritys osakeyhtiönä on taloudellisesti kannattavaa?
Monet tilitoimistot haluavat korostaa osakeyhtiön perustamista. Sekä toiminimien että osakeyhtiöiden kirjanpitoja nähneenä ja tehneenä voin kertoa, että toiminimi on paitsi paljon yksinkertaisempi, myös paljon edullisempi ratkaisu siivousyrittäjälle.
Suurimman osan siivousyrittäjistä ei koskaan tarvitse miettiä muuta yritysmuotoa kuin toiminimeä.
Perustamallasi toiminimelläkin voi palkata työntekijän, jos sellainen tulee ajankohtaiseksi, mitään estettä ei ole.
4. Miten markkinoit perustamaasi siivousyritystäsi?
Asiakkaiden hankinta uutena siivousyrittäjänä saattaa tuottaa sinulle enemmänkin päänvaivaa. Missä mainostat ja miten? Maksaako mainonta ja markkinointi paljon?
Helpottaaksesi asiakashankintaasi kirjoitin sinua ajatellen aiheesta kokonaisen artikkelin. Se vastaa seuraaviin kysymyksiin:
- Kenelle sinun kannattaa kertoa uudesta siivousyrityksestäsi saadaksesi asiakkaita?
- Miten mainostat hyvin edullisesti ja saat tuloksia?
- Mitä sinun kannattaa mainita nettisivuillasi saadaksesi asiakkaita?
- Miten tietää millä hinnalla myyt siivouspalveluasi?
- Mitä kannattaa muistaa jos tarjoudut alihankkijaksi?
Katso vastaukset, joilla pääset helposti alkuun uudella urallasi siivousyrittäjänä. Alussa edessäsi on paljon uusia tilanteita ja hoidettavia asioita, mutta totut niihin äkkiä.
Toiminimen pyörittämisessä huomaat pian, että yrittäjän hoidettavat tehtävät ovat usein samoja aloittamisen jälkeen. Kun olet hoitanut siivousyrittäjänä tietyn vaiheen perustamisen jälkeen kerran, osaat sen aina.
5. Miten sinun kannattaa laskuttaa toiminimesi siivoustyöt?
Internetissä on paljon ilmaisia laskupohjia ja -malleja, joiden avulla laskutus onnistuu helposti. Monissa niistä on valmiit lokerot, joihin sinun on täytettävä pyydetyt tiedot.
Asiakkailleni annan avustusta myös laskutuskysymyksissä.
Internetin ilmaisiakin pohjia on helppo muokata tarpeen mukaan ja voit tulostaa niitä paperille tai lähettää asiakkaalle pdf-tiedostona sähköpostin liitteenä.
Nämä ratkaisut soveltuvat perustamasi siivousfirman laskutukseen alkuvaiheessa, erityisesti jos sinulla on asiakkaina pääasiassa kotitalouksia eli teet kotisiivouksia.
6. Mitä jos asiakkaasi haluaa siivousyrityksesi laskut verkkolaskuna?
Monet yritykset haluavat saada laskunsa verkkolaskuina. Siitäkään ei muodostu ongelmaa.
Verkossa on saatavilla laskujen lähetyspalveluita, joissa maksat laskujen lähettämisestä vain laskujen lukumäärän mukaisesti.
Näiden palveluiden maksut yksittäisen verkkolaskun lähettämisestä ovat usein alle euron per lasku, joten se on jopa halvempaa kuin laskujen postittaminen.
Kuukausimaksullinen laskujen lähetyspalvelu sinun kannattaa ottaa vasta, kun siivousyrityksesi laskumäärä kasvaa siinä määrin, että se tulee taloudellisesti kannattavaksi eli kun se on halvempi vaihtoehto.
Tämä tapahtuu perustamassasi siivousfirmassa vasta kun lähetät jo useampia kymmeniä laskuja.
7. Onko pankin laskutusohjelma edullinen ratkaisu?
Pankkien verkkolaskujen lähetyspalvelut toiminimelle ovat usein varsin hintavia.
Pankit perivät palveluistaan mielellään kuukausimaksuja ja se johtaa siihen, että maksat yksittäisestä verkkolaskusta helposti useita euroja.
Pankin palvelu, kuten edellä mainittu mikä tahansa kuukausimaksullinen palvelu, on taloudellisesti järkevää sitten kun laskumääräsi nousee.
8. Mitä jos käytän laskutuspalvelua (kevytyrittäjyys) laskujen lähetykseen?
Alussa mainitsin kevytyrittäjäpalveluiden käyttämisen siivousyrityksen perustamiseen liittyen, nyt muutama sana lisää siitä erityisesti laskutuksen suhteen.
Kevytyrittäjänä toimiminen omalla toiminimellä käy kalliiksi vaihtoehdoksi, koska maksat laskutuspalvelulle jonkin prosenttiosuuden jokaisen laskun loppusummasta.
Saatat tällaisessa tilanteessa maksaa yhdestä kuukausittain lähettämästäsi 500 euron laskusta jopa 25 euroa kappale!
Mitä jos sinulla on kirjanpitäjä sen sijaan, että olisit "kevytyrittäjä"?
Alkuun pienenä yrittäjänä sinun ei tarvitse tehdä alv-ilmoitusta verottajalle joka kuukausi. Jos lähetät yhden laskun kuukaudessa, maksat siitä lähetyskuluja keskimäärin 1-2 euroa / kerta, kun lähetät laskusi sähköisesti internetin kautta tai paperilla.
Kirjanpitäjän aikaa yhden laskun käsittelyyn menee ehkä jopa minuutti, se minuutti kirjanpitäjän aikaa maksaa reilusti alle euron. Jos toimitat myyntiraportin, jossa on useampi lasku listattuna, kirjanpitäjältä kuluva aika on vieläkin pienempi.
Verrattuna kevytyrittäjyyspalveluun, yhden tai kahden laskun hinnalla kuukaudessa maksat melko lailla jo ikioman kirjanpitäjän hoitamaan kaikki toiminimesi paperiasiat.
Näin sinun ei tarvitse käyttää aikaasi kuittiesi näpyttelyyn tietokoneohjelmaan, vaan voi käyttää senkin ajan siivousasiakkaiden hankintaan ja varsinaiseen siivoukseen toiminimelläsi.
Taloudellisesti vielä huonompi ratkaisu sinun kannaltasi on, että et perusta toiminimeä ollenkaan ja lähetät laskusi ilman Y-tunnusta laskutuspalvelun kautta.
Tällöin menetät toiminimellä yrittävän tuhansien eurojen arvoiset veroedut ja maksat sen lisäksi laskutuspalvelulle.
9. Mitä jos asiakkaasi haluaa kirjallisen siivoussopimuksen?
Monet siivousta tilaavat asiakkaat haluavat kirjallisen siivoussopimuksen. Tämä ehkäisee ongelmatilanteiden syntyä, joka on sinunkin etusi. Näin on varsinkin, jos haluat pitää kiinni joistakin nimenomaisista siivouspalvelun irtisanomisajoista.
Jos olet asiakkaani, voin lähettää mallin siivoussopimuksen pohjasta jo ennakkoon.
Siivoussopimuspohjia voit luoda helposti myös automaattisella kielenluontimalilla eli tekoälyllä. Kirjoitat vain sille toiveesi ja saat mallin sekunneissa.
Tarvittaessa voit muokata saamaasi sopimuspohjaa omien tarpeidesi mukaiseksi.
Omaan siivoussopimuksen malliisi voit lisätä mitä tahansa ehtoja, sellaisia saattavat olla esimerkiksi
- Vakituisen siivoussopimuksen mahdollinen irtisanomisaika
- Oikeus muuttaa siivouksen hintaa tulevaisuudessa
- Poikkeustilanteiden käsittely (esim. jos siivous jää tekemättä tai asiakas ei maksa laskua ajallaan)
Ota sopimusehtoja määrittäessäsi huomioon, että asiakkaasikaan eivät suostu siivoussopimuksissa mihin tahansa.
Järkevät ihmiset arvostavat reiluja ja joustavia sopimuksia, molemmin puolin.
10. Miten hoidat siivousyrityksesi kirjanpidon ja vuosittaisen veroilmoituksen?
Teen toiminimien kirjanpitoja. Tämä sisältää koko vuoden kirjanpidon, arvonlisäverotukseen liittyvät laskennat ja veroilmoituksen. Katso tarkempi lista artikkelin lopussa olevasta linkistä kirjanpitopalveluni sisältöön.
Saat käyttöösi vuosikautisen osaamiseni toiminimien kirjanpidosta ja yrittämisestä. Teen myös toiminimen perustamisia ilman, että tarvitset siihen erillistä laskutuspalvelua tai kevytyrittäjyyspalvelua.
Maksat siivousyrityksesi aloittamistoimista vain kerran, sen jälkeen normaalin kirjanpidon hinta on sinulle hyvin kohtuullinen verrattuna jonkin muun palvelun käyttöön.
Jos haluat tehdä kirjanpitosi osittain itse, sekin onnistuu.
Tällöin säästät jonkin verran kirjanpidon kuluissa, mutta paperityöt vaativat jossain määrin aikaa paneutumista. Ne, jotka ovat päätyneet tähän ratkaisuun saattavat pysyä paremmin perillä yrityksensä rahaliikenteestä.
11. Miten myyt arvonlisäverotonta kotipalvelua?
Arvonlisäverottoman kotipalvelun myynti on aluehallintoviraston alaisuudessa tapahtuvaa sosiaalihuollon myymistä.
Arvonlisäverotonta kotipalvelua voit myydä henkilölle, jonka toimintakyky on alentunut korkean iän, vamman tai sairauden vuoksi.
Suomeksi tämä tarkoittaa siivousyrityksellesi sitä, että voit myydä kotisiivousta toiminimelläsi ilman arvonlisäveroa edelliseen ryhmään kuuluville ihmisille. Asiakkaallesi se merkitsee edullisempaa siivousta, koska hän ei maksa arvonlisäveron osuutta lainkaan.
Sinun näkökannaltasi arvonlisäverottomuudella ei ole merkitystä, jos muutoin joutuisit joka tapauksessa maksamaan asiakkaalta saamasi arvonlisäveron edelleen valtiolle.
Jos taas saat arvonlisäveron kokonaan huojennuksena itsellesi eli saat arvonlisäveron palautusta, arvonlisäveroton myynti on sinulle haitallista.
Tämä johtuu siitä, että menetät sosiaalipalvelua myydessäsi asiakkaan yleensä maksaman arvonlisäveron, jonka saisit muutoin alv:n palautuksena kokonaan itsellesi.
Jos sinulla on hyvin pieni siivousyritys, tämä johtaa siihen, että sinun ei kannata ottaa arvonlisäverottomia asiakkaita, koska saat myymästäsi palvelusta pienemmän korvauksen.
Jos haluat myydä siivousyrityksesi kautta arvonlisäverotonta kotipalvelua eli sosiaalihuoltoa, sinun on tehtävä ilmoitus aluehallintovirastoon heiltä saatavalla kaavakkeella. Hyödyllisiä linkkejä tähän liittyen:
- Aluehallintoviraston ohjeistus yksityisten sosiaalipalveluiden lupiin
- Valvira - tietoa yksityisen sosiaalihuollon palvelun tarjoamisesta
- Ilmoitus yksityisestä sosiaalipalvelutoiminnasta - suomi.fi:ssä olevat aluehallintoviraston lomakkeet
- Laki yksityisistä sosiaalipalveluista - finlex.fi
- Sosiaalipalvelujen omavalvontasuunnitelma - Mallipohja kotipalveluiden omavalvontasuunnitelmaan löytyy tältä sivulta
Kaikki edelliset linkit liittyvät ainoastaan tilanteeseen, jossa päätät myydä arvonlisäverotonta sosiaalipalvelua.
Jos myyt normaalisti siivouspalvelua muille asiakkaille, etkä myy arvonlisäverotonta kotisiivousta, edellä mainittu byrokratia ei koske sinua.
Voi avustaa näissä asioissa, jos päätät tehdä siivousta toiminimellä ja tilaat myös kirjanpidon kauttamme.
Lue myös: Miksi aputoiminimi on täydellinen väline yrityksesi markkinointiin?
12. Tuntuuko siltä, että siivousyrityksen aloittamisessa on paljon miettimistä ja byrokratiaa?
On totta, että minkä tahansa yrityksen toiminta vaatii jossain määrin paperityötä.
Useimmat edellä mainituista sinun tarvitsee kuitenkin käydä läpi vain kerran. Monet siivousyrityksen pyörittämiseen liittyvät tilanteet ovat itseään toistavia, monimutkaisin vaihe on aloittaminen. Sen jälkeen voit keskittyä täysin asiakkaidesi palvelemiseen.
Edellä mainittujen lisäksi eteesi saattaa tulla seuraavanlaisia kysymyksiä
- Missä vaiheessa tarvitset YEL -vakuutuksen eli yrittäjäeläkkeen?
- Miten arvonlisäverotus toimii?
- Voisitko hyötyä aloittavan yrittäjän arvonlisäveron alarajahuojennuksesta?
- Mitä voit vähentää toiminimesi verotuksessa?
- Miten saat hyödyn siivousyrittäjän päivärahoista ja kilometrikorvauksista?
- Miten siivoustulojesi verot maksetaan?
- Mitä vakuutuksia toiminimelle kannattaa ottaa?
Kaikkiin näihin kysymyksiin saat vastauksia paitsi tältä sivustolta, myös henkilökohtaisena palveluna kirjanpidon ja veroneuvonnan asiakkaanani.
Käytännössä sinun tarvitsee miettiä näitä kysymyksiä varsin vähän siivousyrityksesi alun jälkeen, hoidan säännöllistä paperisotaa puolestasi.
Kun oman yrityksen perustaminen toiminimellä on ajankohtaista ja kaipaat kirjanpitäjää, ota yhteyttä. Teen kirjanpitoja myös sivutoimisille ja pienille toiminimille.
Lue lisää toiminimellä yrittämisestä